Bolestivý pohlavní styk (dyspareunie) patří mezi časté důvody návštevy gynekologa a může mít mnoho příčin. Žena cítí bolest či nepříjemné pocity při pronikání penisu do pochvy, během sexuálního styku nebo i po něm. Tyto obtíže, jsou-li dlouhodobě neřešeny, mohou způsobit hlubokou poruchu sexuálních funkcí a také vztahu. Mohou významně snižovat i chuť na další sexuální aktivitu.

Mírné bolesti se mohou běžně vyskytnout při prvním pohlavním styku, kdy dochází k protržení panenské blány. Stejně tak se mohou objevit podobné bolesti po dobu i několika měsíců po porodu, zejména s poraněním či nástřihem (episiotomií).

Bolest při sexu ale častěji bývá projevem gynekologického onemocnění. Může se jednat o infekce pochvy či zevního genitálu (typicky mykóza – kvasinková infekce) nebo může být ztenčená sliznice pochvy, která je potom výrazně sušší, například v klimakteriu, u kojících žen, při některých druzích antikoncepce. V těchto případech se dyspareunie projeví spíše pocitem suchosti, dření až pálení v pochvě. Podobné obtíže mohou postihovat také ženy s úzkostí či nedostatkem sexuálního vzrušení. Občas se také setkáme s bolestí psychicky podmíněnou u žen, které prodělaly traumatizující sexuální zážitek.

Dalším typem bolestí při styku je bolest lokalizovaná v podbřišku. Ta je typická pro cystu na vaječníku, při myomech na děloze a zejména endometrióze. Ta způsobuje bolest vytvářením srůstů mezi orgány v dutině břišní, blanitých nebo velmi pevných. Navíc je okolí ložisek endometriozy bohatě nervově zásobené. Častým důvodem těchto bolestí jsou také pooperační srůsty v dutině břišní, které vznikají v důsledků poranění pobřišnice při operacích v oblasti pánve, včetně císařského řezu. Léčba těchto příčin je převážně operační.

Pokud má žena během styku bolesti a lékař vyloučil onemocnění, může se pokusit o odstranění obtíží pomocí některých z následujících opatření:

• snažte se udržet při sexu pohodu. Kombinací psychických zábran a gynekologických nemocí může dojít až k vaginismu, tedy k vůlí neovlivnitelnému stahu svalů vchodu poševního. Pohlavní styk je pak velmi bolestivý až nemožný a takové ženy bývají před pohlavním stykem velmi úzkostné.

• prodloužit fázi předehry, aby došlo k patřičnému vzrušení a zvlhčení vaginální sliznice. Styk bez dostatečné lubrikacepoševní sliznice a vchodu může být bolestivý. Vyzkoušejte použití lubrikačního gelu či prostředků s kyselinou hyaluronovou, které zvlhčují sliznici poševní (Cicatridina vagin.čípky)

• změnit polohy při pohlavním styku - v některé poloze může být styk výrazně méně bolestivý

• pro vyloučení alergické reakce poševní sliznice nepoužívat po určitou dobu latexové kondomy, přísady do pracích prášků, pěny do koupele, spermicidní krémy a želé. Poté sledovat, zda podráždění a bolest neustoupí nebo nezmizí

• při podezření na kvasinkovou infekci (svědění, pálení, případně tvarohovitý výtok) můžete po poradě s lékárníkem použít některý z volně prodejných léků proti mykóze

Pokud se bolest při styku objevuje opakovaně a obtíže trvají delší dobu, je nutná návštěva v gynekologické ambulanci.