Klimakterium (přechod) je celé období souboru změn kolem menopauzy. Menopauzou nazýváme poslední krvácení v životě ženy, které je řízené vaječníky.

Toto období nastupuje mezi 45. - 50. rokem ženy a jde o přirozený stav. Dochází k postupnému vyhasínání funkce vaječníků. Snižuje se tvorba ženských pohlavních hormonů (estrogenů a progesteronu) a tím dochází k nepravidelnostem menstruačního cyklu. Výkyvy pravidelnosti jdou oběma směry, většinou je však menstruace slabší a kratší, cykly se prodlužují, až krvácení ustane docela (menopauza). Obtíže spojené s menopauzou jsou velmi častou příčinou návštěvy v gynekologické ambulanci.

Klimakterium je většinou doprovázeno celou řadou obtíží. Mezi nejčastější příznaky patří:

• návaly horka a pocení
  • nespavost
  • bolest hlavy, závratě
  • změny nálad (deprese, úzkost, podrážděnost, přecitlivělost)
  • brnění v končetinách
  • trávicí potíže

Vlivem nedostatku estrogenů ubývá vody v pokožce, dochází k suchosti kůže a sliznic, tvoří se vrásky. Může se objevit pálení v očích, zhoršení zraku, časté nucení na močení nebo močová inkontinence, je zvýšené riziko zánětu močových cest, ženy často pozorují suchost pochvy nebo výtoky. Postupně se mohou přidružit i vážnější zdravotní obtíže: osteoporóza, vysoký krevní tlak, zvýšení hodnoty cholesterolu, sklony k obezitě.

Klimakterium může vzniknout uměle, předčasně - po chirurgickém odstranění vaječníků, po chemoterapii nebo radioterapii (ozařování) oblasti pánve. V těchto případech se můžou objevit příznaky náhle až dramaticky.

K potlačení těchto nepříjemných projevů používáme léky, které chybějící hormony nahrazují (HRT, HST – hormonální substituční terapie). Užívají se v tabletách, náplastech, krémech, sprejích nebo injekční formou. Protože jde o léky, jejich užívání určuje a předepisuje lékař - gynekolog. Preventivně nebo při mírnějších obtížích začínáme s přírodními preparáty, které mají pomalejší nastupující účinek a jsou volně prodejné v lékárně. Jsou to doplňky stravy s obsahem tzv. fytoestrogenů, které obsahuje např. sója, červený jetel, ploštičník. Doba klimakteria a menopauza probíhá u každé ženy odlišně a zčásti se lze na tuto změnu připravit správnou životosprávou, pohybovou aktivitou i farmakologicky.

Pokud žena neužívá HRT, neměla by po menopauze krvácet. Každé špinění a krvácení v  období po menopauze je nutné vyšetřit u gynekologa. Pravidelné gynekologické kontroly jsou důležité pro všechny ženy, i když nemenstruují ani nemají klimakterické obtíže.