Syfilis (lues, příjice) je celkové chronické infekční onemocnění, které probíhá ve třech stadiích, kdy se střídají období klinických projevů s obdobími bezpříznakovými (latentními). Původcem onemocnění je bakterie Treponema pallium, která se přenáší téměř výhradně pohlavním stykem (vaginálním, análním i orálním). Bakterie proniká do tkáně nejčastěji narušením sliznice nebo kůže. Možný je také přenos krevní transfuzí a přenos infekce přes placentu (transplacentární) - tedy vrozená (kongenitální) syfilis. Ta může vést k těžkému postižení či nitroděložnímu úmrtí plodu. U těhotných žen a dárců krve se proto testy na syfilis provádějí povinně v rámci tzv. screeningu.

Nejrizikovější věkovou skupinou v ČR jsou lidé od 25 do 34 let. Choroba postihuje více muže, ženy zhruba o třetinu méně. Asi 30 procent případů tvoří cizinci. Inkubační doba se pohybuje mezi 9 až 90 dny, většinou se však první příznaky syfilis objeví za tři týdny po infekci. Celkem rozlišujeme 3 fáze syfilis.

Primární (první) stádium onemocnění začíná v místě vstupu infekce do těla. Nejčastěji na genitálu, možná je i lokalizace na rtu a jiných částech těla. V místě průniku se objeví nebolestivý tvrdý 2-3 cm velký vřed (ulcus durum) a časté je nebolestivé zduření tříselných (případně krčních) uzlin. Vřed má špekovitou bělavou barvu s tuhým okolím (u muže často s otokem předkožky). Ze spodiny vředu lze setřít velmi infekční materiál s živými bakteriemi. Toto stadium onemocnění je velmi infekční. Vzácně se mohou objevit mírné celkové příznaky.
Vřed se obvykle samovolně za 4-6 týdnů zhojí (zanechá jizvu), infekce však postupuje mízní cestou do přilehlých uzlin a šíří se tak do celého organismu.

Sekundární stádium syfilis se projeví kožním exantémem (vyrážkou), která se nejčastěji objeví na trupu v podobě bílých stroupků. Současně dochází k nebolestivému zduření uzlin na krku, v podpaží a v tříslech. V dutině ústní se někdy objevují bílé plošky (tzv. syfilitická angína).  Vzácnějším projevem jsou pak vysoce infekční mokvavé páchnoucí výrůstky v tříslech a podpaží (condylomata lata).  Často jsou projevy syfilis v této fázi provázeny zánětem jater (hepatitis), horečkami nebo zánětem mozkových blan.

Vyrážka i zduření během několika týdnů zmizí, mohou se však po čase znovu objevit a to i opakovaně. Toto stadium trvá přibližně 2 roky a poté všechny příznaky mizí. Nastává fáze zdánlivého klidu (5-20 let), kdy lze nemoc prokázat pouze krevními testy. Syfilis však bez vnějších projevů ničí organizmus dále a přechází ve třetí, nejzávažnější stadium, postihující různé orgány těžkými zánětlivými projevy.

Terciální stádium (pozdní syfilis) je nejméně nakažlivé pro okolí. Během něj napadá syfilis zejména centrální nervový systém, klouby, srdce i celý kardiovaskulární systém. Častými projevy jsou proto pohybové obtíže, demence a jiné psychiatrické obtíže, v konečném stadiu potom rozpad osobnosti, celkové ochrnutí a smrt.

V primárním a sekundárním stádiu se nemoc označuje jako raná syfilis, v terciálním jako pozdní syfilis. Toto pozdní stadium je naštěstí v dnešní době vzácností ale v minulých staletích bylo zcela běžné a trpěla jím řada význačných osobností. Vzhledem k současnému výraznému vzestupu tohoto onemocnění je však možné, že se i s tímto stadiem opět začneme setkávat.

Diagnóza může být stanovena jednak mikroskopickým průkazem bakterie Treponema pallidum v 1. nebo ve 2. stadiu syfilis (nejčastěji z vředu) nebo speciálními testy z krve, kterými je záchyt možný prakticky ve všech stadiích. Krevní testy jsou prováděny ve spolupráci s Národní referenční laboratoří pro syfilis v Praze. Pro včasné stanovení diagnózy a tak i zahájení léčby je nutné, aby jakýkoliv podezřelý vřed na genitálu byl co nejdříve vyšetřen dermatovenerologem, který provede mikroskopické vyšetření.

Léčbu zajišťuje opět dermatovenerolog. Nezbytné je podání antibiotik, většinou penicilinu. V případě alergie na penicilin je možné použít tetracyklin. Nejčastější formou podání je injekce do svalu. V první a druhé fázi nemoci trvá léčba přibližně 14 dní. V latentní fázi a terciálním stadiu se pacient léčí antibiotiky 3-4 týdny. Všichni lidé, kteří prodělali syfilis, jsou po zaléčení průběžně sledováni lékařem a jsou jim pravidelně prováděny krevní testy.

Syfilis je vážná pohlavní nemoc a podléhá povinnému hlášení. Vědomé šíření nemoci je trestné. Testy na syfilis nelze provádět anonymně, neboť se na onemocnění vztahují přísná epidemiologická pravidla. Také léčba syfilis je povinná.

Prevencí syfilis je věrnost partnerovi, odpovědné sexuální chování a používání kondomu, který při správném použití snižuje riziko přenosu na minimum (jsou-li postižena místa mimo genitálie, riziko přenosu přesto existuje).  Zásadní je spolupráce pacienta a vyšetření všech sexuálních partnerů nemocného dermatovenerologem.